Najnovije objave

Kako pravilnim odabirom tipografije privući pozornost

Dario Perkunić 13. kolovoza 2021.

typography (2).png

90 % informacija na web stranicama u pisanom je obliku. Korištenje odgovarajuće tipografije pri kreiranju web stranice ključno je za uspješnu komunikaciju i prijenos informacija.

Dobra tipografija i odgovarajući font pridonose čitljivosti i povećavaju konverziju korisnika na vašoj stranici. Optimiziranjem tipografije poboljšavate čitljivost i cijelu grafičku ravnotežu vaše web stranice.

 

Što je tipografija?

 

Robert Bringhurst u svojoj knjizi Elementi tipografskog stila definira tipografiju kao zanat koji nadopunjuje ljudski jezik trajnom vizualnom formom. Također, tipografija pretvara jezik u dekorativni vizualni element.

Prva pojava tipografije se dogodila u 11./12. stoljeću. Prava revolucija se dogodila nakon što je Gutenberg otisnuo prvu knjigu, Bibliju. Danas se tipografija ne koristi samo u tiskanim materijalima. Prisutna je i u digitalnom obliku na svim web stranicama i mobilnim uređajima.

Često dolazi do zabune da su tipografija i font ista stvar. Tipografija je određeni dizajn slovnih znakova, dok je font tipografija određene veličine i težine. Za tipografiju bi se moglo reći da je model auta koji vozite, dok je font varijacija tog modela.

 

Osnovni elementi tipografije

 

Svaki font ima određene parametre po kojima se razlikuje od ostalih. Kerning, leading i tracking su parametri kojima možemo upravljati pri oblikovanju teksta na web stranici.

Leading određuje kako je tekst raspoređen po vertikalnoj osi. To je prostor između redaka teksta. Potrebno ga je namjestiti tako da tekst bude pregledan i čitljiv. Mjeri se od osnovne linije svakog retka teksta (linija koja označuje dno slovnog znaka).

Descenderi su dijelovi slova koji se nalaze ispod te zamišljene linije. Također, postoje i ascenderi koji se pojavljuju kod slovnih znakova sa visokim elementima. Njih također treba uzeti u obzir kada se određuje leading udaljenost. Obično bi leading trebao biti 20 % veći od veličine fonta. Zbog ogromne raznolikosti u stilovima fontova to pravilo nije obvezno.

Kerning je drugi parametar koji je važan za oblikovanje teksta na vašoj stranici. To je udaljenost između slovnih znakova. Ako je kerning premalen tekst će biti nečitljiv. Isto vrijedi i ako je iznos kerninga prevelik. Najbitnije je da prostor između slovnih znakova bude proporcionalan.

Za tracking se često misli da je kerning. Tracking se odnosi na kontroliranje razmaka u cijeloj riječi. Kada definirate pravu udaljenost između svakog slova tracking se može efikasno iskoristiti. Uglavnom se koristi da bi se popunio prazan prostor ili istaknula neka važna riječ.

 

Broj fontova



Pri dizajniranju vaše web stranice važno je da ne koristite više od tri različita fonta. Korištenjem više fontova narušavate cijelu strukturu stranice i stranica zbog toga ne izgleda profesionalno. Broj korištenih fontova bi trebao biti sveden na minimum.

Korištenje jednog fonta je sasvim dovoljno. Važno je također da se kroz cijelu web stranicu font ne mijenja. Ako koristite više od jednog fonta potrebno je da se fontovi međusobno nadopunjuju na temelju širine njihovih znakova.


Savjeti za što bolju tipografiju na vašoj web stranici

 

Koristite standardne fontove


Odabir fonta i njihove težine ima velik utjecaj na dizajn i korisničko iskustvo. Imajte na umu čitljivost kod odabira pravog fonta za svoj dizajn. Korisnici su naviknuti na standardne fontove i zbog toga najbrže konzumiraju informacije koje su oblikovane takvim ili sličnim fontovima kao što su Helvetica, Open Sans ili Roboto što može biti izvrstan odabir jer su korisnikovom oku poznati. Imajte na umu da dobra tipografija privlači korisnika na sadržaj, a ne na izgled fonta.

Većina dizajnerskih sustava na kojima sam radio uključuje samo dva fonta: jedan font za Naslove i podnaslove,
te Sans Serif font za tekst. Ponekad postoji dodatni font za Display ili Velike fontove kojim se dopunjuje dizajn. Većina dizajnerskih sustava nema potrebu za više, osim ako nemate sustav koji podržava više brendova. Najbolje je zadržati minimalan (1-2 fonta) jer to nije samo najbolja praksa tipografskog dizajna, već i sprečava probleme s izvedbom uzrokovane pretjeranom upotrebom web fontova.


Dužina retka


Da bi korisničko iskustvo čitanja vašeg teksta bilo dobro preporuka je imati od 55 do 75 znakova u svakom retku teksta. Retci sa manje od 40 znakova su preuski i narušavaju čitljivost na web stranicama. Za mobilne uređaje 40 znakova je optimalan broj znakova u retku.


Izbjegavajte verzale


Korištenje verzala (veliki slovni znakovi) narušava čitljivost teksta na vašoj web stranici. Velika slova usporavaju čitljivost i brzinu skeniranja teksta. Također, podebljavanje (boldanje) cijelog teksta dovodi do smanjenja čitljivosti.

 

Kontrast

 

Korištenjem sličnih boja za tekst i pozadinu smanjujete čitljivost. Manji tekstovi bi trebali imati omjer kontrasta 4.5:1 u odnosu na pozadinu. Veliki tekstovi moraju imati omjer kontrasta 3:1 u odnosu na pozadinu.

footer logo

© Gauss 2021. Sva prava pridržana.